Matematika óra a sakk, mint oktatási eszköz használatával
Széchenyi István Katolikus Német Nemzetiségi Általános Iskola és Óvoda
Mátészalka
A pedagógus neve: Stelénné Sárközi Edit
Műveltségi terület: Matematika
Tantárgy: Matematika
Osztály: 4. b
Az óra témája: A sakk, mint oktatási eszköz beépítése a matematika tantárgy tanításába
Az óra cél– és feladatrendszere: a tanult matematikai ismeretek alkalmazása, számolási készség fejlesztése, gondolkodás fejlesztése, megoldóképesség fejlesztése, a matematika nyelvének helyes használata, memória, ritmusérzék, rész–egész viszonya, figyelemfejlesztés, szociális kompetencia fejlesztése.
Az óra didaktikai feladatai: Alkalmazó, gyakorló óra: ráhangolódás, ismétlés, gyakorlás, rendszerezés, ellenőrzés, értékelés.
Tantárgyi kapcsolatok: magyar nyelv és irodalom, ének–zene, angol nyelv
Felhasznált források: Polgár Judit, Sakkpalota 4 Képességfejlesztő Feladatgyűjtemény, Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Eger, 2017 Polgár Judit, Sakkpalota 1 Tanítói kézikönyv, Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó Zrt. Budapest, 2013 Polgár Judit, Sakkpalota 2 Tanítói Kézikönyv, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest, 2015
Dátum: 2019.10.17.
Óravázlat
A tanítás helye: Széchenyi István Katolikus és Német Nemzetiségi Általános Iskola, Mátészalka
Tanítás ideje: 2015. december 11.
Osztály: 3.
Tantárgy: Matematika
Témakör: Számtan – algebra
Tananyag: Írásbeli összeadás, kivonás gyakorlása – a SAKK, mint oktatási eszköz beépítése az órába
Feladatok
Oktatási: – tudja a tanult matematikai ismereteit alkalmazni
– tudja az ismereteit rendszerezni
Képzési: – számolási készség fejlesztése
– logikus gondolkodás fejlesztése
– megoldó képesség fejlesztése
Nevelési: – a matematika tantárgy megszerettetése
– személyiségfejlesztés
– a türelem és a csapatmunka összhangjának erősítése
Módszerek: tevékenykedtetés, szemléltetés, ellenőrzés, ismeretek alkalmazása
Eszközök: laminált sakktábla-táblafilctoll, sakk-lottó, demó tábla, interaktív tábla, számfeladatok: kártyán, helyiérték táblázat
Tanít: Stelénné Sárközi Edit
Óravázlat
A tanítás helye: Széchenyi István Katolikus és Német Nemzetiségi Általános Iskola
Tanítás ideje: 2017. május 17.
Osztály: 2. b
Tantárgy: Matematika – az óra a Sakkpalota program módszertani elemeinek beépítésével valósult meg
A számkártyákat, műveleteket bábszámokkal írtam!
Tananyag: Szóbeli műveletek gyakorlása
Feladatok
Oktatási: tudja a tanult matematikai ismereteit alkalmazni, tudja az ismereteit rendszerezni
Képzési: számolási készség fejlesztése, logikus gondolkodás fejlesztése, emlékezet – figyelem – megoldó képesség fejlesztése
Nevelési: személyiségfejlesztés, a türelem és a csapatmunka összhangjának erősítése
Módszerek: tevékenykedtetés, szemléltetés, ellenőrzés, ismeretek alkalmazása
Eszközök: sakktallér, füzet, demó sakktábla, tábla – számkártyák, számfeladatok, bábhalmaz
Melléklet: Táblakép
Tanít: Stelénné Sárközi Edit
Óravázlat
A tanítás helye: Széchenyi István Katolikus és Német Nemzetiségi Általános Iskola, Mátészalka
Tanítás ideje: 2015. X. 21.
Osztály: 1.
Tantárgy: Matematika
Témakör: Számtan, algebra
Tananyag: Gyakorlás az 5-ös számkörben
Feladatok
– oktatási:
– az 5-ös számkörben tanultak ismétlése
– a sakk, mint oktatási eszköz beépítése az órába
– képzési:
– számolási készség fejlesztése
– logikus gondolkodás fejlesztése
– összefüggések felismerése
– nevelési
– a matematika tantárgy megszerettetése
– személyiségfejlesztés
– a türelem és a csapatmunka összhangjának erősítése
Módszerek: beszélgetés, szemléltetés, tevékenykedtetés, ismeretek alkalmazása
Eszközök: kerti sakkbáb, demótábla, számkártyák, sakk dobókocka, sakkfa
Tanít: Stelénné Sárközi Edit