Saját tervezésű képességfejlesztő eszközök-játékok 1.-2. osztályosoknak
Dobj és mutasd be!
Leírás:
Páros játék! A gyerekek felváltva dobjanak a dobókockával, majd a dobásnak megfelelő sorból válasszanak ki és mutassanak be egy bábot, számot. A bemutatás során ellenőrizzék egymást. A jól bemutatott bábot, számot takarják le egy koronggal. Győz az, aki több bábot, számot mutatott be a játék során, vagy adott idő alatt.
Számkerék
Leírás:
Egy sakkbábot a kerék közepére teszünk, s a keréken körben látható számokkal összeadjuk, szorozzuk! Jelen esetben a király értékét használjuk, ami: 2, 4, 6, 7, 8.
Bábhalmaz
Leírás:
Válaszd ki a bábhalmazból a feltételnek megfelelő számot és írd le!
PÉLDÁUL:
-Válaszd ki az A vonalon a kakukktojást! Megoldás:5
-Válaszd ki a 3. soron a kerek tízest! Megoldás:10
-Válaszd ki a D vonalon azt a számot, amelyben a számjegyek összege 4! Megoldás: 31
Sakk fa
Leírás:
A Sakk fát évszaknak megfelelően „öltöztetik” a gyerekek, most éppen tavaszi az öltözete. Három vezér „szökött ki” a Palotából gyalogátalakulás után és ünneplőruhába rejtőzködve játszanak. A gyerekek órán, a vezér értékének (9) segítségével fogalmazzák meg a négy alapműveletet.
Megoldás: összeadás: 9+9+9=27 szorzás: 3×9=27 kivonás: 27-9-9-9=0 osztás: 27:9=3
További lehetőségek:
-Beszélgetés a tavaszról. (Koncentráció a környezetismeret tantárggyal.)
-A tavasz köszöntése: vers mondása. (Koncentráció a magyar irodalom tantárggyal.)
-A világos és sötét sereg bábjai szeretnek együtt játszani. A „fán lévő” bábok értékével lehet műveletvégzés, összehasonlítás, soralkotás (stb.).
Sakk Amőba „Három a nyerő”
Leírás:
Szorzótábla, összeadás-kivonás gyakorlása: stratégia-taktika
Pl. lányok, fiúk egymás ellen játszanak. Felváltva végzik a szorzásokat, helyes eredmény mondása után letakarják a mezőt saját színükkel. Az a csapat nyer, akinek előbb sikerül saját színéből hármat egymás mellé helyezni vízszintesen vagy függőlegesen vagy átlósan.
Öt ágú dobálós játék
Leírás:
Páros és csapatjáték! Színes, műanyag klasszikus ügyességi játék, ami nem csak szórakoztató, de fejleszti a gyermekek számolási és koordinációs készségét. Az 5 tüskére karikákat lehet dobni. A tüskék értékét a tisztek, középen a király értéke határozza meg. A gyerekek saját szabályokat alkotnak, hogy még izgalmasabb legyen a játék!
Például:
-Első osztályban, a bábok értékét adják össze a dobások alkalmával. A cél, ki éri el hamarabb a húszat.
-Magasabb osztályfokban lehet a bábok értékének tízszeresével, százszorosával számolni, számolni és pótolni.
„Ugróiskola másként”
Leírás:
4 gyerek játszik egyszerre (4×10 mező). Felváltva dobnak a Sakk dobókockával, a kidobott báb értéke adja az ugrások számát. A cél, bejutni az utolsó mezőbe. Nehezítés: az utolsó mezőbe csak pontos bábértékkel léphetnek be! A király értékét is használják, ami: 2, 4, 6, 7, 8.
Ki gyűjt többet a Huszárral?
Leírás:
A játékosok száma kettő fő. A sakktábla 4. 5. sorának mezőire, az adott évfolyam számköréből számokat teszek fel (most 1. osztály-20-as számkör). Felkerül a két seregből egy-egy huszár. Világos kezd, ezt „Kő-papír-olló” -val döntik el a játékosok. A cél, minél több szám gyűjtése huszárlépéssel, az győz, akinek ez sikerül.
Lehetőség: Természetesen adódik, hogy a gyűjtött számokkal tovább dolgozzanak. Pl. növekvő-csökkenő sor alkotása, legnagyobb-legkisebb szám összege-különbsége, egy szám bemutatása, páros-páratlan számok szétválogatása, számszomszédok megállapítása stb.
Nálam van a…, Kinél van a…?
Leírás:
Az elmúlt évek egyik közkedvelt játéka. A kártyát lehet „végteleníteni”, így bárki kezdheti, és mindenkinek figyelnie kell a játék végig, mert nem tudhatja, hogy mikor kerül rá a sor. A játékot a kezdő tanuló fogja befejezni, mivel nála van az utolsó osztálytársa által keresett kérdésre a válasz. Ebben a játékban én 24 főre készítettem a kártyákat. Első, második osztályban felsorolják a bábokat a játékosok, harmadik osztályban háromjegyű számokat olvastatok a bábok értékeinek felhasználásával. Ekkor, a játék kezdete előtt a király értékét megbeszéljük. Mivel a király értéke lehet 2, 4, 6, 7, 8, így öt is lehet a játéklehetőség száma. A játék a figyelem, szerialitás fejlesztésére irányul.
Nehezítés: Ha már jól begyakorolták a játékot a tanulók, akkor érdemes időre játszani.